naar nieuws

Het is niet enkel vanuit onderwijs of overheid dat er vraag is naar financiële educatie, ook jongeren zelf hebben nood aan leerstof die hen leert over de wereld en hen handvatten geeft om daarin te leven. FairFin las met veel interesse het artikel Nieuwe tijden, old school in DS magazine van 26 mei.

Maaike (17): “Je wordt op zoveel vlakken zo weinig uitgedaagd. Niet om kritisch te zijn, niet om je mening te geven.” Lucas (17): “We kunnen vandaag aan erg veel informatie, maar op school praten we niet óver die informatie.” Quinty (16): “Interesses, vragen waar je mee zit over je tijd en leven, worden ergens in een hoekje geparkeerd. School is nog altijd te veel: dit en dat moet je kunnen, dan ben je geslaagd. Maar of je dan je plan kunt trekken in de samenleving?” Louis (14): “Buiten school hoort alles samen, op school zit het in hokjes.”

De getuigenissen van de leerlingen in Nieuwe tijden, old school geven blijk van een op handen zijnde paradigmawisseling in het onderwijs. De wereld is drastisch veranderd en iedereen weet dat het onderwijs ook anders moet, maar nog niet hoe dat moet. Slachtoffers zijn de docenten en studenten van vandaag:  “De afgelopen vijf jaren is het aantal leerlingen én leerkrachten dat foert zegt of onderuitgaat, alarmerend toegenomen.”

Samenwerken, kritisch denken, vakoverschrijdend en toepasbaar op het echte leven, lijken zo’n beetje de vragen die er zijn vanuit de leerlingen. Journalist Filip Rogiers concludeert: “Jongeren staan vandaag met beide voeten in een vollere wereld, waardoor zich een bizarre omkering voordoet: het is niet zozeer achter hun flikkerende schermen dat de realiteit virtueel is, wel tussen de schoolmuren.”

Er zijn al diverse scholen en docenten die zijn begonnen te experimenteren. Met ons financiële educatiepakket speelt FairFin graag in op de behoeften van leerlingen en docenten. Als we kunnen starten met de ontwikkeling hiervan, zal een bevraging bij hen (naast de Vlaamse Scholierenkoepel die het groepsgesprek organiseerde waar bovengenoemde citaten uit kwamen, werd door leerlingen zelf ook onlangs de J1000 georganiseerd) dan ook bovenaan ons lijstje staan.